Lokakuisena iltana joukko parikymppisiä nuoria on kokoontunut juonimaan festareita. Pakua tarvitsisi taas vuokrata, äänentoistokamat saadaan onneksi lainaksi. Palaverin jälkeen jää muutama kaverus pohtimaan kannattaisiko se paku vaan ostaa itse. Jollakin täytyisi ne auton kulut kattaa – mitä jos heitettäis muuttokeikkaa sillä pakulla?
Homma lähtee käsistä
Tuosta illasta on nyt kulunut viisi vuotta. On tullut aika kiittää matkamme varrella vaikuttaneita ihmisiä ja muistella hieman mistä tähän on tultu.
Alusta asti oli itsestäänselvää, että kun jotain tehdään, se tehdään niin ekologisesti ja kunnolla kuin suinkin mahdollista. Resurssiemme kasvaessa tietysti mahdollisuutemme ekologisempaan toimintaan paranivat – haluammekin ensimmäisenä kiittää kaikkia niitä asiakkaitamme, jotka ottivat ehkä riskin luottaessaan juuri perustettuun nuorten yrittäjien firmaan, mutta mahdollistivat aidosti ekologisen, arvopohjaisen liiketoiminnan rakentamisen.
Ensimmäiset asiakkaamme löysivät meidät, kun mainostimme Facebookin paikallisryhmissä palveluamme. Puskaradion voima yllättikin meidät, ja saimme yrityksemme ensimmäisinä kuukausina hankkia uusia autoja aika tiuhaan tahtiin. Alkuun tankkasimme autoihimme uusiutuvaa dieseliä, ja ensimmäisenä suurena tavoitteenamme oli ostaa biokaasuauto. Kun sellainen vajaan vuoden toiminnan jälkeen saatiin hankittua, oli syytä juhlaan!
Kiitämmekin myös ystäviä ja perheenjäseniä, jotka ovat olleet pyyteettömästi meitä kannustamassa: toiset haippaavat lähtemällä hupsutteluvideoihin mukaan, toiset auttavat tulemalla siivous- tai kantoavuksi omaan muuttoon, kun suutarin lapsella ei ole kenkiä.
Kokeilujen kautta ammattilaisiksi
Kun aloitimme, me perustajat olimme kuka minkäkin alan toiminimiyrittäjiä tai sekatyöläisiä – kellään meistä ei ollut tietotaitoa logistiikka-alalta. Teemu oli tapahtuma-alan hommissa ja toiminimiyrittäjänä, Caro oli valo- ja videokuvaajayrittäjänä, Eino valoteknikkoyrittäjänä ja Tuomas ravintola-alalla töissä. Kaiken, siis aivan kaiken pakkausta, autojen huoltoa, nettisivuja, markkinointia ja asiakashallintaa myöten olemme opetelleet matkan varrella youtube-tutoriaalien, virheiden ja onnistumisien kautta. KunnonMuutto on rakennettu ilman pääomaa omalla työllämme, ja meistä tulikin äkkiä käveleviä yrittäjämeemejä ympärivuorokautisine työpäivinemme.
”Olin juuri samana syksynä aloittanut media-alan opinnot, ja koska palkkaa ei muuttohommista nostettu lainkaan, oli elämä rahoitettava tekemällä toisia töitä. Päivisin istuin koulussa ja tein samalla läppärillä ja puhelimella KunnonMuuton toimistohommia, öisin tein vuoroja Hesari 13-baarissa” kertoo Caro, KunnonMuuton perustajajäsen, omistaja ja hallituksen puheenjohtaja vuosina 2018-2022.
”Ensimmäisenä talvena muistan, kun keikat venyivät tyyliin lumikasoihin jumittuneiden autojen takia, eivätkä aamulla tahtoneet lähteä käyntiin. Teemu ja Eino oli jollain muuttokeikalla aamukolmeen asti, nukkuivat siinä välissä ehkä pari tuntia, ja sitten pitikin jo nousta herättelemään autoa apuvirralla aamun keikkaa varten” Caro jatkaa.
Euroopan valloitus
Ulkomaille lähdettiin jo ensimmäisen vuoden aikana, ja pian kansainväliset muuttopalvelut vakiintuivat isoksi osaksi liiketoimintaamme. Ulkomailla käytiin ja käydään yhä paljon itse ajamassa. Mukaan on siunaantunut myös ammattitaitoisia ja kokeneita työntekijöitä. Ennen nukuttiin autossa joko etupenkillä tai tavaratilassa, jos muuttotavaroiden keskellä oli tilaa. Nykyään kuorma-autoissamme onkin mukavat nukkumatilat, ja jopa mikro ja kahvinkeitin!
Joulumieltä ja kulttuuritekoja
Parikymppisille tyhjätaskuille oli aika siistiä, kun yrityksellä alkoi jäädä vähän rahaa käytettäväksi. Uusia autoja hommattiin ja toimintaa kasvatettiin, mutta tehtiin myös välillä kivoja juttuja. Yksi lemppari oli, kun ensimmäisinä jouluina lähetettiin joulupukki-toimitusjohtaja somen kautta löydetyn perheen luokse ja vietiin lahjojakin. Myöhemmin joulut alkoivat mennä ulkomailla muuttohommissa, joten joulupukkihomma jäi.
KunnonMuutto on ollut alusta asti myös monissa kulttuuriprojekteissa mukana, tulemmehan itsekin tapahtuma-alalta. Olemme ennen KunnonMuuttoa saaneet sponsoreita omiin tapahtumiimme, joten on itsestäänselvää, että kun pystytään itse antamaan jotain takaisin, on niin tehtävä. On myös ollut upeaa, kun ollaan voitu toteuttaa siistejä projekteja KunnonMuuton nimissä – kuten nämä upeat mainosvideot muutama vuosi takaperin.
Apua, olen pomo
Alkuun työllistimme vain ystäviämme, mikä ei ollut aivan mutkaton yhtälö ystävyyssuhteiden kannalta. Siitä selvittiin kuitenkin naarmuitta, ja ison kiitoksen ansaitsevatkin nämä ystävämme, jotka ovat olleet KunnonMuuton tarinassa konkreettisesti mukana raskaan työn raatajina! On ollut erityisen hienoa saada tehdä töitä rakkaiden ihmisten kanssa, kaikista haasteista huolimatta. Asiakkaamme eivät tiedäkään, kuinka onnekkaita ovat olleet saadessaan muuttoonsa näitä ihmisiä, joiden käsiin luottaisimme vaikka oman mummomme.
Pian alkoi työhakemuksia tulvia myös kavereiden kavereilta, ja sitten täysin tuntemattomilta. Opimme uusia rekrytointitaitoja, ja myös muutamien hankaluuksien kautta tarkkailemaan vaaran merkkejä. Työntantajuus ei ollut valinta, jonka olimme kovin tietoisesti tehneet, ja sen taakka alkoi pikkuhiljaa valjeta meille. Ylpeydellä voimme kuitenkin sanoa, että KunnonMuutto on ilmeisesti hyvä työpaikka, sillä ulkopuolisen tahon järjestämän työhyvinvointikyselyn perusteella henkilökuntamme on varsin tyytyväistä sakkia!
Ensimmäinen toimitila
Ensimmäinen toimitilammehan oli Caron koti ja kellari Käpylässä, ja jonkun aikaa Teemu piti toimistoa Vallilan Nilsiänkadulla, mutta kun ensimmäinen oikea koko porukan toimisto ja autohalli vuokrattiin vuoden toiminnan jälkeen, sijaitsi se Tattariharjussa. Siellä aloitimme myös varastointipalvelun tarjoamisen. Tattariharjussa muutettiinkin samassa rakennuksessa isompiin tiloihin ennen nykyisen ison varaston avaamista Hollolaan.
Yhtenä yrityksemme virstanpylväänä voi pitää ensimmäistä isoa yritysmuuttoamme, kun saimme kunnian muuttaa Huhtamäen yli 600 neliömetrin toimiston. Olemme valtavan kiitollisia, että meille annettiin se mahdollisuus, ja saimme onnistuneen projektin myötä itsevarmuutta lähteä yrityspuolelle asiakkaita etsimään. Tänä päivänä palvelemmekin monipuolisesti yrityksiä niin muuttojen, kuljetuksien, varastoinnin, roudauksien kuin jakelunkin muodossa.
Ensimmäinen kuorma-auto
Kesäkuussa 2020 toimitilamme pihaan ajoi ensimmäinen, tietysti biokaasulla kulkeva kuorma-automme. Siinä hetkessä konkretisoitui se fakta, että lähes kahden vuoden kova työ oikeasti tuottaa toivomaamme tulosta. Kuorma-auton nimi on Kingi, ja sillä huristelemme yhä, joskin nykyään vain kotimaan kamaralla.
Kiitoksiin palataksemme: tietysti haluamme kiittää mitä lämpimimmin tätä nykyistä tiimiämme! Meillä on vakiintuneet huipputekijät talossa ja voimme aina luottaa, että hommat sujuu sovitusti ja jos ongelmia ilmenee, me kuulemme niistä ja ratkaisemme ne yhdessä. Se ei ole mikään itsestäänselvyys. Ilman tätä upeaa tiimiä olisimme vain tyhjä kuori: meillä on palvelulupaus toteutettavana, ja näiden kaverien kanssa se myös toteutuu – niin toimistossa kuin kentälläkin. Kiitos keikkalaisille, jotka ovat viikottain vaihtelevan työmäärän sumplimisessa valtava apu – ilman teitä olisi hyvin hankalaa tasapainotella sesonkivaihteluiden kanssa!
Iso kiitos rakas tiimi, marraskuussa juhlitaan!
Perheenlisäys ja kasvukivut
Tarina jatkuu. Vuonna 2021 meistä tuli (leikkimielisesti) perheyritys, kun seuraamme liittyi Teemun ja Caron tytär. Siitä alkoi Caron puolentoista vuoden pituinen etätyöjakso, mikä onkin ollut tähänastisista haasteista valtavin – yrittäjyyden ja vauva-arjen yhteensovittaminen nimittäin. On kuitenkin ollut ihanaa, että lapsi on voinut olla yrittäjien arjessa mukana: hän on osallistunut palavereihin, reissannut pakettiauton kyydissä ja ajellut omalla pikkumopollaan toimitilan pihalla. Mitään emme pois vaihtaisi.
Yrityksemme on muutenkin kärsinyt monenlaisista kasvukivuista. Alkuvuosina kasvu oli niin hurjaa, ettei paletti meinannut pysyä kasassa: oma kalustomme ei riittänyt vastaamaan kysyntään, ja työvoimapulakin oli jatkuvasti läsnä. Ensimmäisille itse rustatuille nettisivuille rakentamamme tarjouspyyntölomake ja asiakasrekisteri eivät enää riittäneet, mutta tarpeisiimme sopivan ohjelmiston hankkiminen oli liian kallista meille. Lopulta Caro alkoi itse rakentaa erilaisista palasista koottua CRM-alustaa. Kahden kuukauden jälkeen otimme käyttöön itse kasatun ohjelmiston, joka vastaa tarpeisiimme yhä tänäkin päivänä.
Asiakkaat auttavat jaksamaan
Sitten kun puutteellinen kalusto oli täydennetty, uusia autoja oli vaikka muille jakaa ja uusia työntekijöitä palkattu, tulikin sota ja tilaukset hiljenivät. Piti tehdä jälleen uusia aluevaltauksia, oppia toimiaan uudessa tilanteessa – tähän asti yrityksemme oli ollut pelkkää kasvukäyrää, ja yhtäkkiä ongelmat olivatkin päinvastaisia.
Nyt, kun yrityksemme täytti viisi vuotta, on jälleen yksi virstanpylväs saavutettu: me selvittiin tähän asti! Vastoin kaikkia todennäköisyyksiä. Tilastokeskuksen mukaan joka toinen suomalaisyritys lopettaa toimintansa viiden vuoden sisällä perustamisesta. Olemme innoissamme tulevasta, ja kiitollisia saadessamme jatkaa tätä työtä, jolle olemme antaneet kaikkemme.
Yksi työmme suurista rikkauksista ja se, mikä auttaa jatkamaan, ovat ihmiset, joita työn ansiosta kohtaamme. Matkan varrella on monen asiakkaan status muuttunut asiakkaasta ystäväksi. Meillä on eri puolilla Eurooppaa ystäviä, joita käydä moikkaamassa reissuillamme, ja saamme aina osaksemme sanoinkuvailematonta vieraanvaraisuutta. Siitä siis kollektiivinen kiitos kaikille teille, joihin olemme saaneet tutustua!
Loppukiitokset
Viiteen vuoteen on mahtunut niin käsittämätön määrä hauskoja ja kummallisia hetkiä, että paljon hyvää matskua jää väistämättä takataskuun tulevia muisteloita varten. Haluan kuitenkin vielä jakaa tämän videon eräästä aika ihanasta kyytiläisestä.
Nyt, vuonna 2023, on KunnonMuuton päätoimisina yrittäjinä jäljellä Teemu ja Caro – Eino on palannut oman alan hommiin valoteknikkona ja Tuomas tavoittelee koulupaikkaa. Kiitos Eino ja Tuomas kuluneista villeistä ja värikkäistä vuosista!
Kiitos myös Sinulle, lukija. Kiitos ystävä, asiakas, tiimin jäsen, yhteistyökumppani. Kiitos utelias uusi tuttavuus.
Loppuun kiitos myös meille itsellemme. Siitä, että olemme valinneet toimia arvojemme mukaisesti, vaikka se ei ole helpoin tai rahakkain tie. Kiitos toimistolla valvotuista öistä, kiitos toimistolla nukutuista öistä. Kiitos, että olemme osanneet tarvittaessa nöyrtyä, myöntää virheemme ja tehdä paremmin. Kiitos, että olemme uskoneet itseemme.